Inspiration: Lederne.dk – Fem veje til at undgå innovation

Posted on 25/04/2012

0


Katrine Schumann, direktør, communicate2innovate  skriver på Lederne.dk

 

Fem veje til at undgå innovation

Vi har hørt det før: Innovation er den vej, vi skal lære at gå, hvis vi fortsat ønsker at bidrage til en positiv løsning af fremtidens udfordringer! Men måske blokerer vi selv vejen effektivt med de talemåder, vi bruger til at udvise handlekraft i virksomheden. Klummeskribenten afliver fem sejlivede slogans gennem anerkendt innovationsforskning og foreslår, at vi i stedet understøtter fremtidens kaleidoskopiske ledelsesform med nye talemåder.

Nogle talemåder har det med at gro fast i virksomheden over tid og sætter sig i hverdagen som slogans. Simple måder, der gør det tydeligt, at her handles – her tænker vi os om, og her udvikler vi os. Men netop de enkle og slagkraftige talemåder, der bruges igen og igen, kan give både medarbejdere og ledelse en forførende illusion af effektivitet og innovationsevne. En illusion, der slører og blokerer vejen til nyskabende handlinger. For sproget er i høj grad med til at skabe kultur i virksomheden, og slogans gror fast som uimodsagte sandheder. Sandheder, vi retter vores handlinger og tænkemåder ind efter og derfor forstærker.

Herunder tages fem populære ledelses-slogans under lup – fordi de har en slagside. De forhindrer simpelthen innovation.

1. vej: ”Never change a winning team”
Nej, selvfølgelig er der ingen grund til at begynde at nedbryde en succes! Og så alligevel:

”Selvtilfredshed er den største barriere mod forandring i organisationer” gør John Kotter [1] klart opmærksom på i sine klassiske otte trin til forandringsledelse. Selvtilfredshed gør os blinde for de forandringer, der sker omkring os – og holder kriser fra døren efter samme princip, som når man tisser i bukserne for at holde sig varm … Komforten i selvtilfredsheden afløses af en meget påtrængende krise, som allerede er så graverende, at ledelse ikke mere kan handle om justering, men må indebære helt radikale forandringer i organisationen.

Selvtilfredshed er et forførende kulturelt element i organisationen, fordi det knyttes til en fælles stolthed over at lykkes sammen med løsning af tidligere problemer. Derfor er det sådan en effektiv vej til at undgå innovation. Vi ønsker ikke at se vores fejl, mangler og svagheder, for det giver så meget flimmer og uro i vores hverdag. I stedet bekræfter vi hinandens fortræffeligheder …

Her kan du læse resten af Katrine Schumanns indlæg.

Reklamer
Posted in: Inspiration