Inspiration: Isitabird.dk – Fødevare innovation

Posted on 10/11/2011

0


Line Groes skriver på Isitabird.dk:

Disse billeder florerede på Facebook for et par uger siden med overskriften “Best F*cking recipe I’ve seen in ages”. Til min store overraskelse er det et af de mest populære posts jeg har set. 15.614 synes godt om det! Det er delt 6.878 gange! og det har pt. 2778 kommentarer. Det er da helt vildt – hvordan kan pølser med spagetti få så mange på facebook til at reagere, kommentere og dele med begejstring? Og “Bagmanden” er altså ikke en kendis, darling eller firma, der får mange likes lige meget hvad han poster.

Et klassisk ekspempel på brugerdreven innovation

Men billedet er altså også fantastisk og for mig et sjovt billede på god innovation – her er syv grunde til hvorfor:

  1. Det er helt tydeligt brugerskabt, og ikke udviklet i en stor virksomheds R&D afdeling. Jeg forestiller mig, at det er udviklet af en helt almindelig husmor/far, som ville lave noget lidt anderledes til børnefødselsdagen. Det er altså et klassisk eksempel på lead user innovation, hvor det er brugeren, som selv udvikler det produkt, som han har brug for.
  2. Som megen anden brugerdreven innovation er det de sociale medier, som faciliterer begejstringen og dermed også distributionen af idéen.
  3. Brugsværdien er helt klar. Denne ret vil alle børn elske. Idéen rammer altså potentielt et kæmpe publikum. Og forældrene vil få lidt street-cred af andre forældre for at være kreative og med på bølgen.

Her kan du læse resten af indlægget på Isitabird.dk.

Posted in: Inspiration