Inspiration: Krisen kalder på buy-in

Posted on 05/10/2011

1


Læs del I om Buy-in

Jens Lundgaard, Changepilot Trainee skriver:

Krisen kalder på buy-in

For nylig blev verdens tilstand opgraderet til Finanskrise 2.0. Versioneringssystemet kendt fra softwarebranchen er nu grumt vendt på hovedet, så det i den økonomiske verden får negativ betydning, at et ny version kommer på gaden. Vi fik ikke en ny og bedre iPhone forleden, men en ny og værre finanskrise synes at være her. Men ér det nu værre fat med det økonomiske system og markedet i dag end for 1, 2 eller 3 år siden, eller er det snarere et udtryk for vores efterhånden egne flossede forsvarsværker og mismodige mentale tilstand at vi annoncerer en Finanskrise 2.0?

 Når vi taler om finanskrisen dukker der ofte et andet udtryk op, nemlig krisebevidsthed. Det bliver sjældent gjort tydeligt, præcist hvad der ligger i det, men de fleste af os mærker nok ordet som en tung og grå masse inde i hjernen, der bestemmer hvad vi tør håbe på og hvad vi ser omkring os. Det er i disse år en dyd at have krisebevidsthed, det viser ansvarlighed og mådehold, det peger på vi har en realist i blandt os, der ikke er bange for at se bæstet i øjnene og erklære det for farlige tider. Det er vel at mærke hvis vi overhovedet lægger mærke til, at vi har en anden holdning i dag end vi havde før 2008. Krisebevidstheden er nemlig ved at være den normale tilstand for os; det er blevet en permanent påpasselig pessimistisk tankegang, der handler om at se tiden an og for guds skyld ikke gøre noget nu – eller for et halvt år siden og heller ikke om et halvt år.

 Ordet krise kommer af det græske κρίσις og i dets oprindelige betydning var det et vendepunkt, et øjeblik eller en meget afgrænset del af tiden, hvor den der handlede i krisen præsterede sit bedste for at ændre ved tingenes tilstand, for at vælge en ny vej. Hvor den krise vi i dag taler om er blevet denne ulideligt langstrakte og nærmest permanente begivenhed, så markerer det oprindelige krisis, at her er den unikke mulighed for at tage alting op på ny, revurdere vore gamle antagelser, opstille et nyt sæt spilleregler og ellers tage fat.

 Vi vil gerne appellere til denne anden måde at forholde sig til krisen på. En krisebevidsthed bør være en spidsbevidsthed, den bør være en skærpelse af intellektet og tjene som motivation for at lægge fra land på en ny måde. En krisebevidsthed er kendetegnet ved commitment og commitment har aldrig handlet om at sidde særligt længe i bunkeren og tænke og lure på konkurrenterne og bankerne og regeringen. En krisebevidsthed skal ikke trække i langdrag udover måneder og år – den skal ud over stepperne i stedet!

 Igen kommmer vi til buy-in; det afgørende springbræt for virkeliggørelsen af den gode ide eller strategi, du og dine fæller er overbevist om er svaret på de muligheder og udfordringer jeres virksomhed står med. I behøver det overvejende flertals ubetingede medejerskab af ideen,  men kan det lykkes i disse krisetider? Kræver buy-in ikke en tryg omverden, komfortable rammer og at de enkelte medarbejdere har overskud til at ændre holdninger og adfærd?

Det vil vi sætte et stort spørgsmålstegn ved. Det kan nok være, at den langvarige apatiske krisebevidsthed gør det sværere at skabe buy-in for jeres virksomhed. Men dét er en falsk bevidsthed, og en del af ledelsens opgave er at forstyrre den og i stedet skabe den oprindelige produktive krisebevidsthed i virksomheden. Som vi skrev i første kapitel om historien om buy-in, så er menneskers sind klar til at modtage og medeje den gode ide – især i en krise. Krisen som det store mytologiske dyr i finansverdenen må ikke stå i vejen for jeres beslutning om at bringe den gode ide til bordet, faktisk er krisen det ideelle afsæt for buy-in.

For helt ærligt; hvem er ikke dødtræt af at gå omkring med furet pande og det døde blik i finanskrisens tidsalder?! Det er uværdigt og kan være unødvendigt – hvis i tør komme med den gode ide!

 Hvis ikke kan i bestille de her pakker til virksomheden 🙂

http://www.amazon.com/gp/product/B004S7SUDK/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&tag=shatteparadi-20&linkCode=as2&camp=217145&creative=399373&creativeASIN=B004S7SUDK

Fortsættelse følger…

 

 

Reklamer
Posted in: Inspiration