Inspiration: Lykken er nem – skab Buy-in!

Posted on 03/10/2011

2


Jens Lundgaard, Changepilot Trainee skriver:

Lykken er nem – skab Buy-in!

Det er en vidunderlig tilstand at være optaget af en stor ide, et værdifuldt projekt, at være sikker på vigtigheden af den større helhed man tager del i. Det er en næsten euforisk fornemmelse at ens egne små projekter og lunkne forestillinger sættes til side for ideer og planer, handlinger og mål, som andre mennesker omkring én også bærer på. Tænk på en gang, hvor du selv oplevede det; at du vidste det var den rette vej virksomheden bevægede sig, at du kunne lægge din indsats på vægtskålen og den var med til at gøre udslaget for jer. En eller flere havde fået en fremragende ide, de havde haft en vision og de viste i andre den og i forstod, at den vision også var jeres. Det satte straks gang i en bevægelse gennem hele organisationen, tvivl erstattedes af sikkerhed, mistro til markedet og fremtiden blev afløst af mandsmod og tillid til de kommende år.

Fortæl mig, om der er noget i den oplevelse, der ikke er værd at stræbe efter. Det er en pragtfuld tilstand, en inspireret state of mind. Hvad er gået forud for den tilstand, hvordan kom du og din afdeling eller hele din virksomhed hen til det sted? Det gjorde i gennem buy-in.  

Buy-in foregår i det springende punkt fra ide- og strategi udviklingsfasen til visionen vinder fæste hos virksomhedens medarbejdere og implementeringen begynder. Buy-in er The tipping point, øjeblikket hvor den kritiske masse er tilstrækkelig tung til at flytte holdninger og handlinger hos din virksomhed. Buy-in er der hvor modstanden mod forandringer og nye ideer og veje er så ubetydelig, at alle spiller med. Uden buy-in stagnerer din virksomhed. Buy-in er en nødvendig betingelse for enhver virksomheds innovation og vækst – og i sidste instans overlevelse.

Vi ved, buy-in er afgørende, men vi ved også det sætter fantastiske ting i gang hos den enkelte medarbejder. Mennesker vil gerne opleve buy-in, vi længes efter at vide, vi er på den rette vej, og at vi bidrager til meningsfulde forandringer. Skabelsen af buy-in bliver somme tider til en nervepirrende og farlig disciplin. Alt synes at stå på spil, og vi forestiller os en massiv næsten uovervindelig modstand fra alle parter. Men at skabe buy-in er ikke en kamp; det er ikke en krig for din ide mod dine medarbejdere. Mennesker er altid åbne for den gode meningsfulde vision, de ønsker at opleve buy-in eller rettere de ting, der følger af det. Tænk derfor anderledes om din opgave med buy-in, og tænk på en gang du selv oplevede buy-in. Det er buy-in, mennesker vil have.

Fortsættelse følger…

 

 

Reklamer
Posted in: Inspiration