Inspiration: Se selv! – Praktikantens første dag hos Changepilot, del I

Posted on 26/09/2011

2


Jens Lundgaard, Changepilot Trainee skriver:

I perioder har jeg arbejdet som murerarbejdsmand på forskellige byggepladser i Østjylland. Det er en stilling, der kræver et vist overblik og fingerspidsfornemmelse gennem arbejdshandskerne for hvor langt den enkelte murer er nået med sine sten og hvor meget og hvor tyk mørtel han har brug for til den næste sektion på muren, for hvornår der skal sættes stillads op og hvor det skal rives ned igen og det fordrer sans for rytmen og gangen på et sted med et virvar af friske og forkastede byggeklodser. Samtidig med murerarbejdsmanden skal være opmærksom og tænke 2 skridt og 3 sten fremad, så er resultatet befriende håndgribeligt; når dagen er omme, så kan vi se, at der er blevet brugt så og så meget beton og sand, at nu er huset så og så højt og at alting i det hele taget ser anderledes ud, end da vi mødte i morges. Vi har grebet ind i verden, vi har ændret på tingenes tilstand, og vi kan udpege det konkrete resultat af vore anstrengelser.

Da jeg samtidig er vidensarbejder af den mere humanistiske støbning, er kontrasten så meget desto mere slående. Afstanden fra hjernen til hånden er længere i min anden identitet; resultatet foreligger sjældent så umiddelbart som på byggepladsen og somme tider er det svært at spore, hvorfra produktet stammer og hvilken oprindelse, det egentlig har. Jeg har den erfaring, at noget vi foretager os i dag først bærer synlige frugter om en måned eller måske et år,og når vi gør det – f.eks. afholder en workshop eller sætter os ind i et stykke hjerneforskning – så kan det tit være uden et klart defineret formål, uden at vide præcis hvor det fører os hen. Måske er vores aktivitet endda primært drevet af, at vi sætter ind på kontoen, at vi sparer op, at vi udvider reservoiret for senere koblinger og kreative indfald og processer.

Som murer kan vi sige, vi har lagt denne sten og udpege den i verden, som brolægger i det immaterielle, i ideernes rige, er det ofte sværere at udpege den forskel, vi gør. ”Hvad skal det gøre godt for?” er det spørgsmål, vi kan blive mødt med, og som vi selvfølgelig også må stille os selv. Somme tider er det dog en nødvendig betingelse for udviklingen og udvinding af ny viden, at vi suspenderer kræmmerens fokus på nytteværdi og gør noget nyt og uventet uanset vi ikke kender resultatet.

Dét er min erfaring i forskellige sammenhænge og brancher, alligevel noterede jeg mig en smule skepsis i min langt større nysgerrighed på, hvad pokker de laver nede ved Changepilot. Jeg har ikke tidligere arbejdet inden for Changepilots landskab, og dog havde jeg jo mødt metoder og tankegange derfra mange steder på mine uddannelser og jobs, men den rene vare havde jeg ikke siddet på konsulentens side af bordet og oplevet. Det var mit stærke ønske at komme i praktik hos Changepilot, da jeg så en håndfuld overlapninger mellem dem og den jer er, og det jeg har gjort. Min første eksponering for arbejdet i Changepilot var  to dage med en stor dansk virksomhed. Jeg mødte op med åbent sind, men der var denne her stemme i baghovedet; hvad  gør Changepilot mon godt for?

Fortsættes…

 

Posted in: Inspiration