Inspiration: Isitabird.dk – Teori U – mine erfaringer med at bruge den i praksis

Posted on 26/09/2011

0


Line Groes skriver på Isitabird.dk:

Første gang jeg læste Teori U af Otto Scharmer var for nogle år siden, på en sommerferie i Italien. Følgende sætning ”Listen to what life is calling you to do”– ramte mig lige i maven. Og tanken om at lære fra fremtiden, imens den opstår, vagte en kæmpe nysgerrighed i mig – intellektuelt, men ikke mindst følelsesmæssigt.

På det tidspunkt havde jeg netop skiftet job, efter at have arbejdet i Økonomi- og Erhvervsministeriet i nogle år. Her bygger politikudvikling ofte på best practice og på initiativer, som har dokumenteret effekt – i fortiden. En af mine frustrationer var netop de ringe muligheder for at få nye politikforslag igennem, da de i sagens natur ikke har dokumenteret effekt – ellers ville de jo ikke være nye. Og en af mine andre frustrationer var negligeringen af den følelsesmæssige kapital. Den gode embedsmand er ikke drevet af sine følelser og hjerte for at gøre samfundet bedre – men af sit hoved, magt og sin evne til at vinkle notater efter den politiske vind- for nu at sætte tingene lidt på spidsen. Så Scharmer faldt på et tørt sted…..

Men indrømmet, bogen efterlader én lidt tomhændet i forhold til konkret implementering af principperne. Især på de punkter, hvor Teori U adskiller sig væsentligt fra de mere traditionelle innovationsmodeller, er der brug for kreativ fortolkning i forhold til at bruge teorien i praksis.

Her kan du læse resten af Line Groes blog indlæg på Isitabird.dk

 

 

Posted in: Inspiration