Inspiration: Ledelseidag.dk – Fem skridt til vellykket innovation!

Posted on 29/06/2011

0


Ledelseidag.dk skriver:

Fem skridt til vellykket innovation

Insead-professor David Midgley har samlet al eksisterende forskning om innovation og lavet en konkret køreplan for virksomheder, der gerne vil være bedre til at innovere. Step for step guider han ledere gennem den vanskelige innovationsproces. Ledelse i Dag har talt med den britisk-australske professor. Om de organisatoriske saltomortaler og ledelsesmæssige kvantespring, som er nødvendige, for at innovation lykkes.

Af journalist Louise Sandager

Bogen er omgående blevet en succes. Selvfølgelig. For med titlen The Innovation Manual appellerer den bredt til alle de erhvervsledere, som sidder derude og er dybt frustrerede over, at de ikke kan få innovationen til at virke.

Den innovation, som alle taler om, og aktionærerne skriger på, men som alligevel er så svær at håndtere, at mere end fire ud af fem forsøg slår fejl. Det er den, som David Midgley har sat på formel i sin nyeste bog.

Han er professor i marketing på Insead, en af verdens mest prestigefyldte business-skoler. I tyve år har han forsket i innovation, og i tyve år har han set virksomheder og deres ledere gøre præcis det modsatte af, hvad de burde. Derfor har han skrevet sin manual.

– Innovation er ubetinget det dårligst ledede område i mange virksomheder i dag. Lederne råber op om, at de vil have innovation, men i praksis gør de alt det forkerte. De kvæler den selv, siger Midgley.

Han har over to år samlet al tilgængelig forskning om innovation og udarbejdet et fem-trins-program [1] til succesfuld innovation. En hands on-køreplan, som er fyldt med praktiske værktøjer og helt konkrete råd til, hvordan ledere og virksomheder skal komme gennem den svære innovationsproces.

– Problemet for mange virksomheder er, at innovation har forandret sig drastisk de seneste ti år. Før i tiden handlede det næsten udelukkende om at udvikle nye produkter. I dag handler det meget bredere om at give kunden en merværdi, siger Midgley.

– Innovation kan i dag lige så godt være en ny service eller en ny forretningsmodel. Som for eksempel Apple, der med succes har distanceret sig fra konkurrenterne ved at integrere iPod’en med Apples online music store. Det giver kunderne en hel masse ekstra services, siger Midgley.

– Men det nægter mange virksomheder at se. De bliver ved med at tackle innovation, som om det alene drejer sig om produktudvikling.

Her kan du læse af artiklen fra Ledelseidag.dk

 

 

Reklamer
Posted in: Inspiration