Inspiration: Blog.creuna.dk – Hvordan kan B2B virksomheder bruge sociale medier?

Posted on 14/05/2011

0


Chefkonsulent Thomas Dolberg skriver på Blog.creuna.dk:

Det er efterhånden givet, at man som B2C virksomhed skal være til stede på sociale medier, men mange B2B virksomheder er stadig i tvivl om, hvordan de kan bruge Facebook, Twitter , LinkedIn og de mange andre sociale medier til at komme i tættere dialog med deres kunder og forbedre forretningen.

Men B2B virksomheder har alle dage været gode til sociale medier!

Tænker man over det, er det egentligt lidt sjovt, at B2B virksomheder ikke benytter sociale medier i større stil. De har jo trods alt alle dage været gode til at skabe relationer til kunderne via erfa-møder, messer, seminarer, loyalitetsprogrammer etc.  – og det er jo sådan set (bare) analoge sociale medier….Og langt hen ad vejen giver det faktisk ENDNU mere mening for B2B virksomheder end B2C virksomheder at gå igang med sociale medier. Som forbrugere har vi det med at skifte fokus ofte, hvorimod vi som ansatte har forpligtet os til en karriere indenfor et fag. Dermed er det muligt at knytte nogle lange relationer for B2B virksomheder, og relationer er hvad sociale medier handler om.

Ofte skyldes tvivlen et fokus på “sociale medier” som værende lig med Facebook, Twitter, LinkedIn etc., fordi det dels er dét, de fleste forbinder med sociale medier, og  fordi de fleste marketingfolk har set den ene eller den anden sexede social media marketing case henvendt til forbrugere via Facebook eller Twitter.

Nogle af grundene for B2B virksomheder til at benytte sociale medier kan være:

  1. Rekruttering af nye medarbejdere
  2. Fastholdelse af eksisterende medarbejdere
  3. Produktudvikling og innovation
  4. Markedsføring
  5. Kundesupport
  6. Lead generering

Her kan du læse resten af Thomas Dolbergs blogindlæg på Blog.creuna.dk

Reklamer
Posted in: Viden