Gør abstrakt tænkning konkret og udforsk nye idéer!

Posted on 14/02/2011

0


At lave prototyper kommer fra design og ingeniør disciplinerne, hvor det bl.a. bliver brugt til produkt design og arkitektur. Det er blevet mindre brugt indenfor ledelse og organisationsudvikling. Med udgangpunkt i tesen “Ledere skal designe, ikke analysere” kan man med rette bruge prototyper som et stærkt værktøj indenfor organisation og strategi design. 

Når ledere arbejder dynamisk med organisationens forretningsmodel bliver prototypen brugt som udgangspunkt for diskussion, undersøgelse og bevis for at vi gør det rigtige eller det forkerte. Den kan bruges til at nytænke forretningmodellen på en måde, hvor både designerens og analytikerens evner bliver sat i spil. 

Hvad sker der hvis vi lægger en kunde til? Fjerner en af vores dyreste omkostninger? Hvordan kan vi gi noget væk men skabe indtægt på anden vis?

For at innovere og kvalificere forretningsmodellen må ledere kunne arbejde med flere prototyper på samme tid, der hver repræsentere nye idéer og viser strukturer, relationer og logik på hver sin måde. Udgangpunktet bør være at udfordre den nuværende forretningsmodel radikalt gennem nye prototyper der kan udforske hvad der kan være istedet for hvad der er eller har været. Designerens kreative værktøjer er det der udforsker nyt territorie mens analytikerens værktøjer er med til at kvalificere de enkelte prototyper – sammen rafinerer de begge den bedste prototype, der kan eksekveres.  

Gør abstrakt tænkning konret!

Vi sidder for tiden og arbejder med Business Model Canvas og kortlægger sideløbende hvilken værdi vi som konsulenter har skabt i de forskellige proces-faser for vores kunder gennem tiderne. Vi er altså igang med et reality check. Det næste skridt bliver at nytænke vores forretningsmodel gennem prototyper. Vi kunne tænke os at udforske muligheder for freemium eller crowdsourcing løsninger, skalérbare proudukter eller om Changepilot kunne være en bookingvirksomhed for selvstændige konsulenter. Vi er meget åbne overfor andre indspil i forhold til prototyper – så kom bare med dem! 

At lave prototyper engagerer til nytænkning og handling i modsætning til gammeldags diskussion. Hvis du har eksempler på dynamisk og banebrydende arbejde med at prototype forretningsmodeller og hvad der gjorde det succesfuldt så skriv så vi andre kan lære af det. Tak!

(Ghostwriter: Matias Juul Torn)

Reklamer
Posted in: Metoder