Freemium konsulenter?

Posted on 14/02/2011

0


Freemium er den nye hype inden for innovativ forretningsudvikling og den går sin gang inden for såvel teknologi, software, uddannelse som energi. Freemium modellens grundtræk er, at man udvikler og distribuerer et gratis produkt/ydelse, som kan tiltrække en stor kundemasse og man sideløbende/efterfølgende konverterer en del af denne kundemasse til et betalende segment.

Freemium modellen er tillokkende fordi den kun kan realiseres gennem umiddelbar værdiskabelse hos kunderne og fordi skrabe en stor kundemasse sammen på relativ kort tid.

Udfordringerne er med freemium modellen er at man ressourcer til at drive sin virksomhed uden toplinje i lang tid, inden det for alvor lykkes at konvertere en ikke uvæsentlig andel  “gratisterne” til kunder som er villige til at betale for premium produkter og services.

Min viden og erfaring med freemium fra et udbyder perspektiv er lille og begrænser til salg af gratis udviklingsmøder og workshops, men det kan man vel i bund og grund ikke kalde for rendyrket freemium. Det er vel nærmere “de tre første er gratis- modellen” :-).

Mit brændende spørgsmål lige nu er: Kan man bruge freemium modellen i konsulentbranchen og i givet fald hvordan?

For mig at se er grundforudsætningerne følgende:

1. Der skal være et skalerbart “free” produkt/service som skaber umiddelbarværdi for vores kunder

2. Der skal være et skalerbart “premium” produkt/service og/eller en “premium” konsulentydelse, som kunderne er klare til at betale kassen for

Disse grundforudsætninger kræver at vi gør op med den måde, som vi i dag driver vores konsulentforretning på, men hvordan gør vi det? Kan vi det?

Gode ideer modtages gerne !-)

Advertisements
Posted in: Inspiration